Anläggnings-
information

Att hantera teknisk anläggningsinformation handlar både om lagring, och om att göra den användbar för hela verksamheten. Genom att samla och organisera information i ett centraliserat system skapas en tydligare överblick och enklare åtkomst samt möjlighet att styra rättigheter.

Öka effektiviteten och minska kvalitetsbrister

Struktur & överblick
En samlad informationskälla gör det enklare att organisera och hantera anläggningsdata.
Minskad risk för fel
Spårbarhet och enhetliga processer säkerställer att rätt information används vid rätt tillfälle.
Effektivare arbetsflöden
Enkel åtkomst till uppdaterad information förbättrar samarbeten och beslutsfattande.

Vanliga utmaningar

-> Mycket tid läggs på att söka och verifiera data
-> Pappersbaserade system
-> Utspridd information i flera olika system
-> Krånglig manuell rapportering
-> Motsägande information
-> Ytlig information i underhållssystemet
-> Spårbarhet saknas

Såhär har vi löst tidigare utmaningar

Från splittrad dokumentation till effektivt underhåll

Problem

Ett reningsverk på Västkusten hade sin anläggningsdokumentation spridd i flera system, med olika versioner av samma dokument. Underhållspersonalen la mycket tid på att hitta och verifiera information.

Lösning

All dokumentation importerades till COMOS och kopplades till utrustningen. Tekniska data integrerades, och en koppling till underhållssystemet säkerställde åtkomst där.

Resultat

Personalen hittar snabbt rätt information och kan lita på att dokumenten är aktuella, vilket frigör tid och möjliggör ett mer strategiskt underhållsarbete.

Om tjänsten

Enorma mängder data

Samlat och integrerat i ett system

En produktionsanläggning genererar stora mängder teknisk information som måste lagras, dokumenteras och hanteras effektivt. Det kan handla om allt från dokumentarkiv och leverantörsdata till underhållsinformation, ERP-data, CAD-ritningar, pappersarkiv, kontrollsystem och historiska data.

Systemstöd för anläggningsinformation

Vår lösning möjliggör en centraliserad och strukturerad hantering av all denna information. Genom en integrerad plattform samlas data på ett ställe, vilket skapar en enhetlig och tillgänglig informationskälla för hela verksamheten.

Funktioner och fördelar

-> Alla arbetar i samma system
-> Informationen är lätt att söka
-> Data behöver bara matas in en gång
-> Full kontroll på alla ändringar
-> Både PC och mobilapp
-> Integrera med underhåll, ERP etc.
-> Både data och dokument
-> Informationen är säkrad

Jag vill veta mer

2w8pyeumee6qtqaisj1sow

Frågor och svar

Dokumentation är en delmängd av anläggningsinformationen. Somliga exkluderar ritningar från dokument, men dessa är med och är en viktig del. Andra delar är tekniska data och ”IT filer” som konfigurationsfiler och firmware.

Det är ett system som där man kan samla både data och dokument samt skapa upp strukturer som motsvarar anläggningens strukturer. Ett objekt, som en pump, blir en hållare som dels kan ha tekniska data men även hålla alla relaterade dokument.

När all tillgänglig information är samlat på ett ställe blir det lätt att söka i. Detta gör att det går snabbare att hitta det man söker och det är mindre risk att hitta motstridiga uppgifter.

Pappersbaserat kan skannas in. Importera Excellistor och därmed göra data mer användbar, tillgänglig och sökbar.

Det är den tekniska information som beskriver an anläggning; data och dokument. Allt från flödesscheman till underhållsmanualer. Men även tekniska data som designtryck eller flöde.

Frågor om Anläggningsinformation?

Kontakta en expert

Robert Velén, Senior Consultant at Plantvision AB

Robert Velén

Konsultchef Plant Asset Management
Robert Velén, Senior Consultant at Plantvision AB
Robert Velén
Konsultchef Plant Asset Management